محاسبه رتبه بندی آبراهه ها در ArcGIS

محاسبه رتبه بندی آبراهه ها در ArcGIS

رتبه بندی آبراهه ها یک رتبه بندی است که در ژئومورفولوژی و هیدرولوژی برای نشان دادن سطح انشعاب در یک سیستم رودخانه استفاده می شود.
نویسنده: arya ahmedy
تعداد بازدید: 177
انتشار: 1402-1-11

رده بندی آبراهه

رتبه بندی آبراهه ها با استفاده از نقشه DEM در ArcGIS روشی برای شناسایی و طبقه‌بندی انواع آبراهه ها بر اساس تعداد شاخه‌های آن‌ها است. در این قسمت که برگرفته از دوره آموزش رایگان arc map است می توانید تحوه تولید و رتبه بندی آبراهه را مشاهده کنید. این داده ها می توانند نقش مهمی در مطاعات آب های سطحی و زیر زمینی داشته باشند.

 

پست های مشابه
 
رتبه بندی آبراهه ها

در اینجا ، نحوه ایجاد یک رتبه بندی آبراهه یا شبکه رودخانه با استفاده از نقشه DEM در نرم افزار ArcGIS را مرور میکنیم. نقشه DEM را در نرم افزار ArcMap اضافه کنید، سپس ArcToolbox را باز کنید. تمامی ابزار های یاد شده را می توانید به نوشتن نام آن در بخش جستجو نرم افزار پیدا کنید.

سپس ابزار تحلیل فضایی > هیدرولوژی را انتخاب کنید و 3 کار را یکی یکی انجام دهید 

  1. Fill
  2. جهت جریان یا خود Flow Direction
  3.  تجمع جریان یا به عبارت دیگر Flow Accumulation

مراحل انجام رتبه بندی آبراهه

 

1- Fill

Fill را باز کنید، Input file- Dem Map را انتخاب کنید، Output Destination را انتخاب کنید و نام را بنویسید، سپس روی OK کلیک کنید.

Fill

Fill result

2- جهت جریان (Flow Direction)

در مرحله بعدی Flow Direction را باز کنید، Input file را انتخاب کرده و مقدار آن را برابر خروجی مرحله قبل بگذارید، Output Destination را انتخاب کنید و نام را بنویسید، سپس روی OK کلیک کنید.

Flow Direction

Flow Direction نتیجه جهت ابراهه

3- تجمع جریان (Flow Accumulation)

Flow Accumulation را باز کنید، Input file را انتخاب کرده و مقدار آن را مانند مراحل قبلی بر روی خروجی مرحله قبل تنظیم کنید.، Output Destination را انتخاب کنید و نام را بنویسید، سپس روی OK کلیک کنید.

تجمع جریان (Flow Accumulation)

نتیجه (Flow Accumulation)

تمام 3 فرآیند را کامل کنید، اکنون ابزار raster calculator را برای محاسبه Flow Accumulation باز کنید.

جعبه جستجو را باز کنید و raster calculator را جستجو کنید. پنجره Raster Calculator ظاهر می شود، بر روی Flow Accumulation Data (FLOW_ACCU) >=5000 دوبار کلیک کنید (این مقدار برای River Accumulation محاسبه می شود). نام خروجی را بنویسید و یک مقصد را انتخاب کنید و سپس روی دکمه OK کلیک کنید.

Raster Calculator

می توانید نتیجه Flow Accumulation محاسبه شده (flow_accu_cal) '0' و '1' را ببینید. مقدار 1 به شبکه رودخانه اشاره دارد. برای درک بهتر River Network، این داده ها را رتبه بندی کنید. flow_accu_cal data را انتخاب کنید، کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید. پنجره Properties ظاهر می شود مقدار "0" را انتخاب کنید تا رنگ خالی را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید.

نتیجه Flow Accumulation محاسبه شده

رتبه بندی ابراهه

گام بعدی اجرای Stream Order است. ArcTollbox را باز کنید > Spatial Analyst Tool > Hydrology > Stream Order را انتخاب کنید. پنجره رتبه بندی آبراهه ظاهر می شود، راستر آبراهه، Flow Accumulation محاسبه شده و جهت آبراهه را وارد کنید و سپس خروجی را انتخاب کرده و OK را کلیک کنید.

رتبه بندی آبراهه

حالا نتیجه رتبه بندی ابراهه را ببینید.

نتیجه رتبه بندی ابراهه

 

 

منبع

https://gisrsstudy.com/stream-order-arcgis/

 

سایر مطالب ناشر
ایجاد یک مجموعه داده موزاییک در ArcGIS Pro
ایجاد یک مجموعه داده موزاییک در ArcGIS Pro دستورالعمل هایی برای ادغام مجموعه ای از داده های راستری در یک مجموعه داده راستری …
اکسپورت کردن جدول ویژگی در QGIS برای Excel و CSV
اکسپورت کردن جدول ویژگی در QGIS برای Excel و CSV خروجی گرفتن یک جدول ویژگی در QGIS به‌عنوان صفحه‌ گسترده اکسل یا فرمت‌های دیگر
آموزش استخراج کانتور ارتفاع از گوگل ارث و  Equator
آموزش استخراج کانتور ارتفاع از گوگل ارث و Equator خط کانتور خطی است که بر روی نقشه توپوگرافی برای نشان دادن ارتفاع یا فرورفتگی …
دانلود تصاویر Landsat 8 در نرم افزار QGIS 3.4.4
دانلود تصاویر Landsat 8 در نرم افزار QGIS 3.4.4 در این پست به استخراج تصاویر Landsat 8 در QGIS 3.4.4 میپردازیم
ارتباط با ناشر

guy-6

arya ahmedy

وضعیت در سایت: دانشجو

کامنت ها
Co

تعداد کل کامنت ها: 1
Us
امیر عظیمی 1402-6-19
عالی

GeoRS.ir


خلاصه ای از GeoRS

هدف ما آموزش رایگان مباحث سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی است. در این زمینه قابلیت هایی را فراهم کرده ایم تا به ساده ترین روش مباحث را یاد بگیرید و در نهایت سطح خود را در آزمون ها بسنجید.

آموزش و آزمون رایگان هدیه بگیر

در شبکه اینستاگرام ما هر روز با پاسخگویی صحیح به سوالات آزمون و آموزش رایگان هدیه بگیرید.

دوره های رایگان GeoRS

با کلیک بر روی هر بخش آموزش ریگان آن را دریافت کنید. تمامی آموزش ها به صورت انلاین پخش می شوند

با خیال راحت خرید کن