آموزش تهیه  نقشه شیب، جهت شیب و سایه‌ روشن در آرک جی ای اس پرو

آموزش تهیه نقشه شیب، جهت شیب و سایه‌ روشن در آرک جی ای اس پرو

در این آموزش با استفاده از یک مدل ارتفاع رقومی نقشه های شیب، جهت شیب و سایه روشن را ایجاد می کنیم
نویسنده: احسان سوره
تعداد بازدید: 58
انتشار: 1403-2-6

نقشه شیب، جهت شیب و سایه روشن در آرک جی ای اس پرو

با استفاده از ابزار های قدرتمند موجود در آرک جی ای اس پرو  می توان انواع نقشه را از داده های خام تهیه نمود. یکی از این ابزار ها بخش surface موجود در جعبه ابزار نرم افزار arc gis pro می باشد. در این آوزش قصد داریم با استفاده از مدل ارتفاع رقومی(DEM) به ترتیب نقشه های شیب، جهت شیب و سایه روشن را تهیه کنیم. ساخت این سه نقشه به سادگی قابل انجام بوده و می توانید از آن ها در پروژه های بعدی خود استفاده کنید.

 

آموزش های مشابه

شیب و جهت شیب در آرک جی ای اس پرو

 

تهیه نقشه شیب در arc gis pro

نقشه شیب در GIS، یک نمایش مکانی از تغییرات شیب زمین است که با استفاده از داده‌های ارتفاعی و توپوگرافیک به دست می‌آید. این نقشه‌ها بر اساس زاویه شیب (شیب) سطح زمین در هر نقطه ایجاد می‌شوند و معمولاً با رنگ‌های مختلف برای نمایش شیب‌های مختلف مؤثر هستند.

 

نقشه جهت شیب در arc gis pro

نقشه جهت شیب در GIS یک نمایش مکانی از جهت و شیب زمین است که بر اساس داده‌های ارتفاعی و توپوگرافیک به دست می‌آید. این نقشه‌ها نشان می‌دهند که در هر نقطه از منطقه، زمین به چه جهتی شیب دارد و این اطلاعات به صورت زاویه‌هایی از شمال به نمایش درآمده است.

 

نقشه سایه روشن در arc gis pro

نقشه سایه روشن یا Hillshade در GIS یک نوع نقشه است که با استفاده از مدل‌های نورپردازی سه بعدی، سایه‌های تولید شده توسط سطوح زمین را نمایش می‌دهد. این نقشه با شبیه‌سازی نور خورشید و تولید سایه‌ها، توپوگرافی سطح زمین را به واقعیت نزدیک می‌کند. از رنگ‌های مختلف برای نمایش تفاوت‌های ارتفاعی استفاده می‌شود، به طوری که مناطق با سایه کمتر به رنگ روشن‌تر و مناطق با سایه بیشتر به رنگ تاریک‌تر نمایش داده می‌شوند.

 

کاربرد نقشه شیب و جهت شیب 

کاربردهای نقشه‌های شیب و جهت شیب شامل برنامه‌ریزی شهری، مدیریت منابع طبیعی، ارزیابی خطرات طبیعی، طراحی مسیرهای کوهنوردی، مطالعات زمین‌شناسی، تحلیل‌های آب و هواشناسی و حفاظت از محیط زیست می‌شود. همچنین کاربردهای نقشه سایه رو شن نیز شامل تحلیل توپوگرافی، شناسایی ویژگی‌های زمینی مختلف، تصحیح تصاویر ماهواره‌ای، برنامه‌ریزی منظر، طراحی مسیرهای آبی و هوایی، و تحلیل‌های بینایی مکانی می‌شود.

نقشه سایه روشن arcgispro

سایر مطالب ناشر
آموزش تبدیل اکسل به شیپ فابل در آرک جی ای اس پرو
آموزش تبدیل اکسل به شیپ فابل در آرک جی ای … انتفال داده ها با فرمت اکسل به نرم افزار آرک جی ای اس پرو موضوع …
ارتباط با ناشر

احسان سوره

احسان سوره

وضعیت در سایت: مدرس

کامنت ها
Co

تعداد کل کامنت ها: 0

GeoRS.ir


خلاصه ای از GeoRS

هدف ما آموزش رایگان مباحث سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی است. در این زمینه قابلیت هایی را فراهم کرده ایم تا به ساده ترین روش مباحث را یاد بگیرید و در نهایت سطح خود را در آزمون ها بسنجید.

آموزش و آزمون رایگان هدیه بگیر

در شبکه اینستاگرام ما هر روز با پاسخگویی صحیح به سوالات آزمون و آموزش رایگان هدیه بگیرید.

دوره های رایگان GeoRS

با کلیک بر روی هر بخش آموزش ریگان آن را دریافت کنید. تمامی آموزش ها به صورت انلاین پخش می شوند

با خیال راحت خرید کن