آموزش استخراج کانتور ارتفاع از گوگل ارث و  Equator

آموزش استخراج کانتور ارتفاع از گوگل ارث و Equator

خط کانتور خطی است که بر روی نقشه توپوگرافی برای نشان دادن ارتفاع یا فرورفتگی زمین ترسیم می شود.
نویسنده: arya ahmedy
تعداد بازدید: 254
انتشار: 1402-1-12

استخراج خطوط کانتور از گوگل ارث و equator

در این مقاله قصد داریم نحوه استخراج خطوط تراز ارتفاع از گوگل ارث را بررسی کنیم. خطوط میزان ارتفاعی که نشان دهنده مقدار ارتفاع است در پژوهش های بسیار در حوضه سنجش از دور و جی ای اس کاربرد دارد. برای مثل در مطالعات مکانیابی برای تعیین ارتفاع های مناسب کاربر به این داده های ارزشمند نیاز دارد. این خطوط را میتوان با روش های مختلفی مانند استفاده از مدل های ارتفاع رقومی ایجااد کرد. در این پست می توانید نحوه استفاده از نرم افزار های گوگل ارث، qgis و equator را نیز یاد بگیرید.

 

خطوط میزان ارتفاع چیست

اگر با داده های ارتفاع رقومی (DEM) آشنایی داشته باشید، می دانید که آن ها داده های رستری هستند که مقدار عدد دیجیتال هر پیکسل آن نشان دهنده ی ارتفاع در آن منطقه یا پیکسل می باشد. اما خطوط ارتفاهی دیگر داده های رستری نیتند، بلکه تبدیل به داده های وکتوری می شوند. این داده ها مانند تصویر زیر خطوط دایره ای هستند که  ارتفاع در تمام سطح آن یکسان می باشد.

پست های مشابه
  1.  لیبل در آرک جی ای اس
  2. آموزش دانلود dem
  3. دانلود تصاویر سنتینل 2
  4. دانلود تصاویر راداری

خطوط میزان ارتفاع

 

مرحله 1: استخراج کانتور از گوگل ارث

بعد از باز کردن نرم افزار گوگل ارث  منطقه مورد مطالعه خود را پیدا کرده و ابزار polyline را انتخاب کنید. با استفاده از این ابزار می توانید در محیط نرم افزار خطوط دلخواه رسم کنید.

منطقه مورد نظردر Google Earth Pro

 

با کشیدن خطی با استفاده از ابزار پلی لاین در تمام منطقه مورد نظرتان، چندین نقطه ایجاد می شود که از این نطاق برای ایجاد خطوط کانتور استفاده خواهیم کرد. پس از اتمام این گام یک نام برای داده خود انتخاب کرده و بر روی ok کلیک کنید تاداده مورد نیاز در محیط نرم افزار گوگل ارث ایجاد شود.

پلی لان در گوگل ارث

 

بعد از اتمام این گام در سمت چپ نرم افزار در بخش داده ها می توانید polyline ایجاد شده را مشاهده کنید. با کلیک راست بر روی این داده گزینه save place as را انتخاب کرده و آن را به عنوان یه فایل kmz در مسیر دلخواه خود (ترجیحا دسکتاپ) ذخیره کنید.

ذخیره کردن فایل با عنوان KMZ

 

مرحمه دوم: استفاده از GPS Visualizer

در گام بعدی باید داده ها را وارد ابزار GPS Visualizer کنیم. این ابزار داده های جی پی اس را باز کرده و بر اساس نیاز ما تغییر می دهد. برای استفاده از این ابزار ابتدا وارد وبسایت www.gpsvisualizer.com شوید.

Convert to GPX

 

ابتدا باید فایل خود را آپلود کنیم، برای این کار در صفحه باز شده و در بخش get start now گزینه convert to gps را انتخاب کنید سپس بر اساس تصویر زیر ابتدا فایل خود را آپلود کرده سپس در منوی add dem elevation data گزینه بهترین منابع موجود را انتخاب کنید. 

افزودن داده‌های ارتفاع DEM

 

در صفحه بعد می توانید مانند تصویر زیر فایل با فرمت .gpx را دانلود کنید. برای این کار بر روی گزینه مشخص شده د تصویر زیر کلیک کنید.

  GPS Visualizer

 

مرحله 3: ایجاد خطوط از نقاط در QGIS

در QGIS یک لایه برداری اضافه کنید. برای انجام این کار، در منوی بالا Layer > Add Layer > Add Vector Layer را انتخاب کنید (در زیر نشان داده شده است).

اضافه کردن لایه برداری در QGIS

در پنجره بعدی، روی 3 نقطه (در زیر با رنگ قرمز نشان داده شده است) کلیک کنید و فایل gpx. خود را پیدا کنید. سپس روی Add در پایین کلیک کنید.

اضافه کردن فایل gpx

اگر پنجره اضافی باز شد، لایه ای را با بیشترین تعداد feature انتخاب کنید. سپس روی OK کلیک کنید.

 انتخاب لایه ای با بیشترین تعداد feature نقاط پشت دیالوگ ظاهر می شوند. برای دیدن آنها روی Close کلیک کنید.

ظاهر شدن نقاط پشت دیالوگبرای تبدیل نقاط به کانتور ، Vector را از منوی بالا انتخاب کنید و Contour را انتخاب کنید (در زیر نشان داده شده است). لطفاً توجه داشته باشید، اگر Contours را در این منو نمی‌بینید، باید افزونه QGIS به نام «افزونه Contour» را نصب کنید. پس از نصب، گزینه در منوی Vectors ظاهر می شود

تبدیل نقاط به کانتور

در مرحله بعد، مقدار داده، روش، فاصله و عدد (در زیر با رنگ قرمز نشان داده شده است) را به روز کنید. برای این مثال از فاصله 0.5 متری استفاده می کنیم. سپس روی Add در پایین کلیک کنید.

آپدیت کردن مقدار داده، روش، فاصله و عدد

در سمت چپ زیر لایه ها، روی لایه کلیک راست کنید. سپس، به Export > Save Feature As (در زیر نشان داده شده) بروید.

ذخیره کردن Featureقبل از ذخیره، روی سه نقطه (در زیر با رنگ قرمز نشان داده شده است) کلیک کنید و مکانی را در رایانه خود انتخاب کنید تا فایل در آن ذخیره شود. همچنین، حتما در قالب ESRI Shapefile ذخیره کنید. سپس روی OK در پایین کلیک کنید.

انتخاب محل ذخیره خروجی

 

مرحله4: ایجاد کانتور از LIDAIR با استفاده از equator

مرحله 4: ایجاد کانتور از LiDAR با استفاده از Equator

ما می‌خواهیم خطوطی را در Equator ایجاد کنیم و ببینیم که چگونه آنها با کانتور تولید شده از Google Earth مقایسه می‌شوند. ابتدا، Equator را باز کنید و دقیقاً به همان مکانی بروید که کانتورهای خود را از Google Earth دریافت کرده اید. هنگامی که آنجا هستید، روی New Site در پایین سمت چپ (در زیر با رنگ قرمز نشان داده شده است) کلیک کنید تا سایتی را که می‌خواهید از آن کانتور ایجاد کنید، اعلام کنید.

ورود به سایت Equator قاب سایت را در اطراف ناحیه ای که می خواهید کانتور ایجاد کنید قرار دهید. هنگامی که در جای خود قرار گرفت، روی Okay (در زیر با رنگ قرمز نشان داده شده است) کلیک کنید.

قرار دادن قاب در محل مورد نظر

در منوی Data که در سمت چپ باز می شود، Contours را از محصولات elevation انتخاب کنید.

انتخاب Contours را از محصولات elevation

قبل از کلیک بر روی Generate، حتماً فاصله کانتور خروجی را روی 0.5 متر تنظیم کنید (در زیر با رنگ قرمز نشان داده شده است). به این ترتیب، ما قادر خواهیم بود کانتور را با کانتور تولید شده در Google Earth مقایسه کنیم. هنگامی که فاصله کانتور خروجی روی 0.5 متر تنظیم شد، روی Generate کلیک کنید.

تنظیم خروجی روی 0.5 متر

پس از چند لحظه، کانتورها در نقشه بارگذاری می شوند.

بارگذاری کانتورها در نقشهکار بعدی که باید انجام دهیم این است که کانتوری را که در Google Earth ایجاد کرده ایم وارد کرده و آنها را با کانتور Equator مقایسه کنیم. برای انجام این کار، تمام فایل های مرتبط را هایلایت کنید. این شامل فایل‌های cpg، .dbf، .prj، .shp و .shx می‌شود. پس از برجسته شدن، همه آنها را با هم به داخل Equator بکشید و روی نقشه رها کنید.

وارد کردن همه کانتورهای تولید شده

همانطور که می بینید، خطوط کانتور Equator (به رنگ سفید) جزئیات بسیار بیشتری نسبت به کانتور ساخته شده در Google Earth (به رنگ آبی) دارند.

مقایسه خطوط کانتور Equator با خطوط کانتور ایجاد شده در Google Earthدلیل این امر این است که Equator کانتور را از 350000 نقطه LiDAR تولید می کند در حالی که خطوط کانتور Google Earth حدود 3000 نقطه داشتند. در زیر می توانید نقاط بررسی LiDAR را که برای ایجاد کانتور در Equator استفاده می شود، مشاهده کنید.

نقاط بررسی LiDAR

 

منبع

https://equatorstudios.com/google-earth-contours-vs-lidar

 

 

 

 

سایر مطالب ناشر
دانلود تصاویر Landsat 8 در نرم افزار QGIS 3.4.4
دانلود تصاویر Landsat 8 در نرم افزار QGIS 3.4.4 در این پست به استخراج تصاویر Landsat 8 در QGIS 3.4.4 میپردازیم
اکسپورت کردن جدول ویژگی در QGIS برای Excel و CSV
اکسپورت کردن جدول ویژگی در QGIS برای Excel و CSV خروجی گرفتن یک جدول ویژگی در QGIS به‌عنوان صفحه‌ گسترده اکسل یا فرمت‌های دیگر
ایجاد یک مجموعه داده موزاییک در ArcGIS Pro
ایجاد یک مجموعه داده موزاییک در ArcGIS Pro دستورالعمل هایی برای ادغام مجموعه ای از داده های راستری در یک مجموعه داده راستری …
ارتباط با ناشر

guy-6

arya ahmedy

وضعیت در سایت: دانشجو

کامنت ها
Co

تعداد کل کامنت ها: 3
Us
arya ahmedy 1402-2-1
واضح، مختصر و کامل است
Us
arya ahmedy 1402-2-1
چه مهارت های آموزشی فوق العاده ای نشان می دهید
Us
arya ahmedy 1402-1-14
به خاطر چنین آموزش برجسته ای تشکر می کنم.

GeoRS.ir


خلاصه ای از GeoRS

هدف ما آموزش رایگان مباحث سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی است. در این زمینه قابلیت هایی را فراهم کرده ایم تا به ساده ترین روش مباحث را یاد بگیرید و در نهایت سطح خود را در آزمون ها بسنجید.

آموزش و آزمون رایگان هدیه بگیر

در شبکه اینستاگرام ما هر روز با پاسخگویی صحیح به سوالات آزمون و آموزش رایگان هدیه بگیرید.

دوره های رایگان GeoRS

با کلیک بر روی هر بخش آموزش ریگان آن را دریافت کنید. تمامی آموزش ها به صورت انلاین پخش می شوند

با خیال راحت خرید کن