آموزش دانلود dem (ارتفاع رقومی) + فیلم آموزشی

آموزش دانلود dem (ارتفاع رقومی) + فیلم آموزشی

مدل های ارتفاع رقومی یا به اختصار DEM، یکی از داده های مهم در سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی می باشد که در این پست بررسی شده است.
نویسنده: ستار نظری
تعداد بازدید: 1549
انتشار: 1401-5-19

مدل ارتفاع دیجیتال (DEM) چیست ؟

مدل های ارتفاع دیجیتال که به اختصار DEM خوانده می شوند، برگرفته از عبارت digital elevation model می باشد. این داده ها یکی از انواع داده های رستری در سنجش از دور می باشد که برای نمایش ارتفاع از سطح دریا در یک منطقه استفاده می شوند. از این داده ها می توان برای انجام تجزیه و تحلیل های پیشرفته مانند محاسبه شیب، جهت شیب و یا محاسبات هیدرولوژی استفاده کرد.

پست های مشابه :
سرفص های این پست :
  1. تعریف داده ارتفاع دیجیتال
  2. منابع دانلود
  3. نحوه دانلود

 

منابع اصلی دانلود dem

امروزه دولت ها و شرکت های زیادی هستند که در حال تهیه و ارئه مدل ارتفاع رقمی می باشند. برای دانلود رایگان dem کافی است به پایگاه داده آن ها مراجعه کنید. به طور مثال یکی از این پایگاه داده ها، وبسایت nasa می باشد. این وبسایت علاوه بر قابلیت دانلود dem، امکان دانلود تصاویر ماهواره ای سنجنده های مختلفی را در اختیار عموم قرار داده است. در ادامه چند پایگاه داده ارائه دهنده dem را مشاهده می کنید.

 

دانلود dem از earthdata

بعد از وجود چند ایراد در پایگاه داده های قبلی nasa،  سازمان فضایی آمریکا تصمیم گرفت تا این داده ها را در وبسایت earthdata.nasa ارائه دهد. از این وبسایت می توان انواع داده های سنجش از دور مانند تصاویر ماهواره ای و DEM را دانلود کرد. برای دانلود مدل های ارتفاع دیجیتال از گام های زیر استفاده کنید.

ابتدا مانند تصویر زیر وارد وبسایت ذکر شده شوید

آموزش  دانلود dem

 

حال با استفاده از ابزار های سمت راست و برداشتن ابزار رسم پلی گون، به دور منطقه مورد نظر خود یک شیپ فایل رسم کنید. برای انجام این کار بر اساس تصویر زیر عمل کنید.

فیلم آموزش دانلود dem

 

حال در منو سمت چپ، گزینه instrument را روی aster تنظیم کنید. سپس در منو کنار آن چندین گزینه برای شما فعال می شود، که اولین گزینه آن aster digital elevation models برای شما فعال می شود. بر روی این گزینه کلیک کنید. در این گام از تصویر زیر استفاده کنید.

دانلود مدل ارتفاع رقومی استر

 

در گام آخر کافی است تا بر روی داده مورد نظر کلیک کنید، گزینه دانلود را بزنید و فایل dem را انتخاب کنید. 

آموزش دانلود دم استر

 

پایگاه داده آلاسکا

این وبسایت عملا برای دانلود داده های راداری ایجاد شده است. در این پایگاه داده می توان داده های ماهواره هایی مانند سنتینل 1 و SAMP را مشاهده کرد. البته بجز این داده ها داده های ماهواره ها و سنجنده های متنوعی در این وبسایت در دسترس عموم هستند. البته باید این نکته را ذکر کرد که داده های جانبی ایجاد شده نیز در آن وجود دارد. برای دانلود داده ارتفاع دیجیتال از این وبسایت کافی است تا dataset را روی ALSO POLSAR تنظیم کنید.

آموزش رایگان دانلود dem

 

وبسایت eos

این وبسایت کمی متفاوت تر از سایر پایگاه داده های ارائه دهنده ی داده های سنجش از دور می باشد. در این وبسایت علاوه بر دانلود تصاویر ماهواره ای و مدل های ارتفاع دیجیتال، کاربر می تواند درخواست انجام پردازش بر روی تصاویر را برای سرور ارسال کند. به طور مثال می توان داده های خروجی ndvi را برای یک منطقه مشخص شده انتخاب و دانلود کرد.

دانلود مدل ارتفاع رقومی

 

وبسایت earthexplorer

این وبسایت هم جزو برترین و محبوب ترین پایگاه داده ها برای دانلود تصاویر ماهواره ای بوده است، که توسط سازمان فضایی آمریکا اداره می شود. کاربرد اصلی این وبسایت دانلود تصاویر ماهواره ای مانند تصاویر ماهواره های سنتینل و لندست می باشد. اما می توان داده های ارتفاع دیجیتال را نیز دانلود کرد.

دانلود ارتفاع دیجیتال

سایر مطالب ناشر
آموزش طبقه بندی نظارت نشده در گوگل ارث انجین + فیلم آموزشی
آموزش طبقه بندی نظارت نشده در گوگل ارث انجین + … در این پست سعی کرده ایم که نحوه طبقه بندی تصاویر لندست 8 به روش …
آموزش زمین مرجع کردن در gis | ژئورفرنس کردن در gis
آموزش زمین مرجع کردن در gis | ژئورفرنس کردن در … در این پست می توانید نحوه زمین مرجع کردن نقشه های رستری را همراه با …
آموزش نصب qgis به همراه لینک دانلود آخرین نسخه
آموزش نصب qgis به همراه لینک دانلود آخرین نسخه نرم افزار qgis یکی از نرم افزار های پردازش و ایجاد داده های جغرافیایی است …
سنجنده های مهم در سنجش از دور | بررسی 4 سنجنده کاربردی
سنجنده های مهم در سنجش از دور | بررسی 4 … سنجنده های مهمی در سنجش از دور در دسترس هستند که در این پست در …
ارتباط با ناشر

ستار نظری

ستار نظری

وضعیت در سایت: دانشجو

کامنت ها
Co

تعداد کل کامنت ها: 2
Us
arya ahmedy 1402-1-13
بسیار مفید
Us
رضا معزی نسب 1401-10-4
عالی بود

GeoRS.ir


خلاصه ای از GeoRS

هدف ما آموزش رایگان مباحث سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی است. در این زمینه قابلیت هایی را فراهم کرده ایم تا به ساده ترین روش مباحث را یاد بگیرید و در نهایت سطح خود را در آزمون ها بسنجید.

آموزش و آزمون رایگان هدیه بگیر

در شبکه اینستاگرام ما هر روز با پاسخگویی صحیح به سوالات آزمون و آموزش رایگان هدیه بگیرید.

دوره های رایگان GeoRS

با کلیک بر روی هر بخش آموزش ریگان آن را دریافت کنید. تمامی آموزش ها به صورت انلاین پخش می شوند

با خیال راحت خرید کن