آموزش طبقه بندی نظارت نشده در گوگل ارث انجین + فیلم آموزشی

آموزش طبقه بندی نظارت نشده در گوگل ارث انجین + فیلم آموزشی

در این پست سعی کرده ایم که نحوه طبقه بندی تصاویر لندست 8 به روش نظارت نشده را به طور جامع و به همراه کد های مورد نیاز را بررسی کنیم
نویسنده: ستار نظری
تعداد بازدید: 639
انتشار: 1401-11-14

طبقه بندی تصاویر ماهواره ای

طبقه بندی تصاویر ماهواره ای یکی از جذاب ترین و متداول ترین پردازش هایی است که در بیشتر پژوه های مرتبط انجام می گیرد. تقریبا تمام نرم افزار های حوضه سنجش از دور توانایی به کارگیری این الگوریتم به روش های مختلف را دارند. همین موضوع می تواند اهمیت این الگوریتم ها را نمایش دهد. الگوریتم های طبقه بندی تصویر می توانند برای اهداف مختلفی به کار گرفته شوند از جمله این اهداف می توان به طبقه بندی پوشش گیاهی، تهیه نقشه های سنگ شناسی و اهداف شهر سازی اشاره کرد.

 

پست ها مشابه

 

طبقه بندی تصاویر ماهواره ای در گوگل ارث انجین

از جمله نقاط قوت این سامانه می توان به طبقه بندی تصاویر ماهواره ای اشاره کرد. این سامانه قادر است انواع تصاویر را به وسیله الگوریتم های مختلف، بسیار ساده و روان طبقه بندی کند. به طور کلی دو نوع رایج طبقه بندی در سنجش از دور وجود دارد، طبقه بندی نظارت شده و طبقه بندی نظازت نشده. در نوع اول الگوریتم ها با دخالت کاربر عملیات طبقه بندی را انجام می هند. اما در نوع دوم کمترین دخالت کاربر مورد نیاز بوده و می توان گفت مراحل به صورت خودکار طی خواهد شد.

طبقه بندی در گوگل ارث انجین

 

طبقه بندی نظارت نشده در گوگل ارث انجین

بر خلاف نوع نظارت نشده که کاربر ویژگی هر کلاس را برای الگوریتم تعریف می کرد. در این نوع طبقه بندی کاربر صرفا تعداد کلاس های مورد نیاز را تعریف می کند. در این حالت ممکن است که نتایج دارای اشتباه باشد، قطعا استفاده از نوع نظارت نشده می تواند با خطای کمتری همراه باشد. اما در حالتی که کاربر آشنایی کافی با منطقه مورد مطالعه خود نداشته باشد، می تواند از الگوریتم نظاارت نشده استفاده کنید. برای طبقه بندی نظارت نشده در گوگل ارث انجین از گام های زیر پیروی کنید.

 

باز کردن تصویر لندست 8

این مبحث را در مقالات مختلفی بررسی کردده ایم. باز کردن داده های ماهواره ای در این سامانه بسیار ساده است کافیست کد هر داده را در تابع ImageCollection وارد کنید تا داده مورد نظر فراخوانی شود. این کار را می توانید به وسیله رشته کد زیر انجام دهید.

 

var image = ee.ImageCollection
            ("LANDSAT/LC08/C01/T1_SR")
            .filterDate('2016-01-01', '2016-12-31')
            .filterMetadata('CLOUD_COVER', 'less_than', 1)

 

موزاییک در گوگل ارث انجین

در حالتی که تصاویر را به صورت ImageCollection باز کنید، هر تصویر موجود در بازه زمانی یاد شده با فیلتر پوشش ابر اعمال شده به صورت جدا فراخوانی می شود . این کار موجب ایجاد یک خطای رایج در این سامانه می شود. برای اعمال طبقه بندی شما باید تمام تصاویر را موزاییک کرده و به صورت یک تصویر واحد در بیاورید برای این کار از تابع mosaic استفاده کنید. برای این کار از رشته کد زیر استفاده کنید.

 

var mosaic = image.mosaic()

 

در ادامه برای طبقه بندی تصویر فراخوانی شدده از کد های زیر استفاده کنید. در این کد ها از الگوریتم wekaKMeans استفاده شده است. همچنین به جای عدد 5 که جلوی تابع wekaKMeans نوشته ایم می توانید تعداد کلاس های مورد نیاز خود را وارد کنید.

 

var training = mosaic.sample({
  region: YourRegion,
  scale: 30,
  numPixels: 5000
});
var clusterer = ee.Clusterer.wekaKMeans(5).train(training);
var result = mosaic.cluster(clusterer);
Map.addLayer(result.randomVisualizer()
                        .clip(YourRegion), {}, 'clusters');

 

در رشته کد های بالا به جای عبارت YourRegion نام شیپ فایل منطقه مورد مطالعه خود را بنویسید.

سایر مطالب ناشر
آموزش زمین مرجع کردن در gis | ژئورفرنس کردن در gis
آموزش زمین مرجع کردن در gis | ژئورفرنس کردن در … در این پست می توانید نحوه زمین مرجع کردن نقشه های رستری را همراه با …
آموزش نصب arcgis + لینک دانلود جدیدترین نسخه
آموزش نصب arcgis + لینک دانلود جدیدترین نسخه نرم افزار arc gis یکی از مهمترین نرم افزار های حوضه سیستم های اطلاعات جغرافیایی …
نگاهی اجمالی به ماهواره لندست 9 | مقایسه لندست 9 و لندست  8
نگاهی اجمالی به ماهواره لندست 9 | مقایسه لندست 9 … ماهواره لندست 9 جدیدترین ماهواره سری لندست است که در این مقاله مورد بررسی قرار …
آموزش نصب qgis به همراه لینک دانلود آخرین نسخه
آموزش نصب qgis به همراه لینک دانلود آخرین نسخه نرم افزار qgis یکی از نرم افزار های پردازش و ایجاد داده های جغرافیایی است …
ارتباط با ناشر

ستار نظری

ستار نظری

وضعیت در سایت: دانشجو

کامنت ها
Co

تعداد کل کامنت ها: 0

GeoRS.ir


خلاصه ای از GeoRS

هدف ما آموزش رایگان مباحث سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی است. در این زمینه قابلیت هایی را فراهم کرده ایم تا به ساده ترین روش مباحث را یاد بگیرید و در نهایت سطح خود را در آزمون ها بسنجید.

آموزش و آزمون رایگان هدیه بگیر

در شبکه اینستاگرام ما هر روز با پاسخگویی صحیح به سوالات آزمون و آموزش رایگان هدیه بگیرید.

دوره های رایگان GeoRS

با کلیک بر روی هر بخش آموزش ریگان آن را دریافت کنید. تمامی آموزش ها به صورت انلاین پخش می شوند

با خیال راحت خرید کن