آموزش زمین مرجع کردن در gis | ژئورفرنس کردن در gis

آموزش زمین مرجع کردن در gis | ژئورفرنس کردن در gis

در این پست می توانید نحوه زمین مرجع کردن نقشه های رستری را همراه با فیلم آموزشی آن مشاهده کنید. این پست حاوی فیلم آموزشی و متن توضیحی می باشد.
نویسنده: ستار نظری
تعداد بازدید: 7380
انتشار: 1401-4-16

زمین مرجع کردن در gis

ژئورفرنس کردن (زمین مرجع کردن) به فرآیند تصحیح داده های رستری با استفاده از یک سیستم مختصات اندازه گیری زمینی اشاره دارد. این قابلیت می تواند یک مختصات جغرافیایی را با تک تک پیکسل های داده رستری نسبت دهد، در این حالت تمام تصویر یا نقشه خام وارد شده به الگوریتم، دارای مختصات جغرافیایی می شود. نقشه های جغرافیایی فاقد مختصات جغرافیایی در نرم افزار های سیستم ها اطلاعات جغرافیایی قابل استفاده نیستند، اما بعد از ژئورفرنس کردن آن ها می توان این داده ها را در کنار سایر داده های موجود مورد استفاده قرار داد. به طور مثال داده ها را برش دهیم و یا آن ها را با نقشه های مشابه ادغام کرد.

این آموزش برگرفته از آموزش جی ای اس می باشد. در شکل زیر می توانید مختصری از فرایند زمین مرجع کردن در gis را مشاهده کنید.

زمین مرجع کردن در جی ای اس

 

ژئورفرنس کردن در gis

برایی انجام ژئورفرنس در نزم افزار arcgis می توانید از گام های زیر استفاده کنید. در تمام مراحل تصاویری از محیط نرم افزار به همراه توضیحات آن آورده شده است. در این پست سعی شده است تا از بیان موارد غیر ضروری و حاشیه ها خود داری شود.

 

1_ افزودن داده رستری

همانطور که قبلا عنوان شد اولین داده مورد نیاز، داده رستری ژئورفرنس نشده یا نقشه با فرمت jpg می باشد. در این گام نیاز است تا با استفاده از ابزار add data موجود در نرم افزار داده خود را وارد محیط arcmap کنید. نقشه ها در این حالت فاقد مختصات جغرافیایی می باشد . نرم افزار قادر به نمایش لایه اضافه شده (نقشه زمین مرجع نشده) همزامان با سایر داده ها ( زمین مرجع شده یا زمین مرجع نشده) نخواهد بود.

افزودن داده به gis برای زمین مرجع کردن

بعد از انتخاب ابزار add data باکس زیر برای شما باز خواهد شد. در این حالت می توانید از داخل هارد سیستم خود نقشه مورد نیاز را باز کنید. با این کار نقشه وارد محیط arc map خواهد شد.

georeferencing

 

2_ ابزار georeferncing در جی ای اس

ابزار georeferencing در نرم افزار arc map به صورت پیش فرض فعال نیست. به همن دلیل نیاز است تا آن را فعال کنید.به این منظور باید در بخش هدر (تصویر زیر) کلییک راست کرده و ابزار زمین مرجع را انتخاب کنید. بعد از انتخاب این ابزار مجموعه ابزار های ژئورفرنس به بخش هدر نرم افزار اضافه خواهد شد.

فعال کردن ابزار georeferencing در arcmap

 

3_ نقاط کنترلی

عموما در چهارگوشه یا در داخل بیشتر نقشه های موجود مختصات جغرافیایی آن نقطه ثبت شده است. این نقاط را نقاط کنرلی می نامند. با استفاده از ایین نقاط می توان عملیات زمین مرجع کردن نقشه مربوطه را انجام داد. بر اساس تصویر زیر این ابزار را فعال کنید.

نقاط کنترلی در gis

 

4_ ایجاد نقاط کنترلی

قبل از اینکه وارد این مرحله شود باید سیستم تصویر نرم افزار را بر اساس utm و زون مورد نظر تعیین کنید (برای این کار به فیلم آموزشی ابتتدای صفحه مراجعه کنید). حال به گوشه سمت بالا چپ زوم کنید، و دقیقد در گوشه نقشه ابتدا کلیک چپ و بدون تغییر موقعیت موس کلیک راست کنید. در این حالت باکسی همانند تصویر زیر برای شما فعال خواهد شد.

نقاط  کنترلی در gis

بعد از باز شدن این باکس می توانید گزینه input DMS of lon and lat را انتخاب کنید. تا نقطه کنترلی را ثبت کنید. حال بر اساس مختصات ثبت شده بر روی نقشه باکس را پر کنید، در قسمت x مختصات 45.30 و در باکس y مختصات 36.30 را وارد کنید.

زمین مرجع کردن در جی ای اس

  • این کار را برای هر چهار گوشه نقشه تکرار کنید.

درنهایت از بخش هدر قسمت georeferencing را باز کنید و گزینه rectify را انتخاب کنید.

ژئورفرنس کردن در جی ای اس

 

در باکس باز شده مقادیر زیر را تعریف کنید:

  • در بخش name نام فایل خروجی را بنویسیید
  • در بخش output مسیر ذخیره فایل خروجی در هارد خود را تعریف کنید.

زمین مرجع کردن در arcmap

در نهایت فایلی با فرمت tif در مسیر وارد شده ایجاد خواهد شد.

سایر مطالب ناشر
سنجنده های مهم در سنجش از دور | بررسی 4 سنجنده کاربردی
سنجنده های مهم در سنجش از دور | بررسی 4 … سنجنده های مهمی در سنجش از دور در دسترس هستند که در این پست در …
آموزش محاسبه شیب و جهت شیب در گوگل ارث انجین + فیلم آموزشی
آموزش محاسبه شیب و جهت شیب در گوگل ارث انجین … محاسبه شیب و جهت شیب در سامانه گوگل ارث انجین و همچنین به کاربرد این …
آموزش نصب qgis به همراه لینک دانلود آخرین نسخه
آموزش نصب qgis به همراه لینک دانلود آخرین نسخه نرم افزار qgis یکی از نرم افزار های پردازش و ایجاد داده های جغرافیایی است …
ارتباط با ناشر

ستار نظری

ستار نظری

وضعیت در سایت: دانشجو

کامنت ها
Co

تعداد کل کامنت ها: 1
Us
ستار نظری 1401-4-22
بسیار عالی

GeoRS.ir


خلاصه ای از GeoRS

هدف ما آموزش رایگان مباحث سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی است. در این زمینه قابلیت هایی را فراهم کرده ایم تا به ساده ترین روش مباحث را یاد بگیرید و در نهایت سطح خود را در آزمون ها بسنجید.

آموزش و آزمون رایگان هدیه بگیر

در شبکه اینستاگرام ما هر روز با پاسخگویی صحیح به سوالات آزمون و آموزش رایگان هدیه بگیرید.

دوره های رایگان GeoRS

با کلیک بر روی هر بخش آموزش ریگان آن را دریافت کنید. تمامی آموزش ها به صورت انلاین پخش می شوند

با خیال راحت خرید کن