دیتابیس در gis | آموزش کار با پایگاه داده

دیتابیس در gis | آموزش کار با پایگاه داده

دیتابیس در نرم افزار arc gis یکی از مهمترین بخش ها برای مدیریت پروژه های بزرگ است که در این پست به طور جامع بررسی شده است.
نویسنده: mohammad ahmadian
تعداد بازدید: 2849
انتشار: 1401-5-14

پایگاه داده مکانی چیست؟

به طور کلی برای تعریف پایگاه داده یا دیتابیس در هر علمی می توان گفت که دیتابیس ها مجموعه از داده های مرتبط سازماندهی شده می باشند که توسط یک سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) به کاربران نمایش داده می شود. به طور واضح تر می توان گفت با استفاده از دیتابیس ها می توانیم داده های زیادی را در یک فایل ذخیره کنیم و در زمان لازم به این داده ها دسترسی داشته باشیم، آن ها را ویرایش کنیم و یا داده ی جدید در آن ذخیره کنیم. 

پست های مرتبط:
سرفصل های پست:
  1. تعریف دیتابیس
  2. دیتابیس در arc gis
  3. آموزش ساخت پایگاه داده مکانی در جی ای اس

 

پايگاه داده ها در جی ای اس

دیتابیس ها در gis وظیفه ذخیره سازی و مرتب کردن داده ها را در اختیار کاربر قرار می هند. نحوه استفاده از آن ها بسیار مهم است، به همین دلیل در arc gis pro، نقش دیتابیس ها بسیار پر رنگ شده است. فرض بگیرید با حجم زیادی از اطلاعات رو به رو هستید. در این حالت نحوه ذخیره سازی داده ها بسیار مهم است. اگر داده ها را به شیوه های سنتی در سیستم خود ذخیره کنید، پیدا کردن داده ها در آینده و یا انتقال آن به دیگر کاربران دشوار خواهد بود. از طرفی دیگر داده های تولید شده در جی ای اس، در نسخه های قدیمی تر قابل استفاده نیستند. اما با استفاده از دیتابیس ها در arc gis این مشکلات بر طرف خواهد شد.

دیتابیس ها در arc gis با نام geodatabase یا پایگاه داده مکانی شناخته می شوند. که بر گرفته از دو کلمه geo، به معنی زمین و database به معنی پایگاه داده می باشد. 

دیتابی در جی ای اس

 

مزیت دیتابیس ها در آرک جی ای اس

دیتابیس ها مزیت های زیر را دارا می باشند:

  • پشتیبانی از زبان فارسی
  • عدم وابستگی به پایگاه داده یا نرم افزار خاص GIS
  • فایل های سیستمی کمتر و در نتیجه حجم و خطا کمتر
  • ارتباط راحت تر با سایر نرم افزارها

 

دیتابیس ها در جی ای اس به دو دسته عمده تقسیم می شوند: 

  1. personal geodatabase
  2. file geodatabase

 

پایگاه داده جغرافیایی شخصی (personal geodatabase)

پایگاه داده های جغرافیایی شخصی یک پایگاه داده مایکروسافت اکسس است که می تواند داده های مکانی و غیر مکانی را ذخیره و مدیریت کند. این پایگاه داده ویژگی ها زیر را دارد:

  • محدودیت ذخیره سازی تا 2 گیگ
  • ذخیره سازی در مایکروسافت اکسس

 

پایگاه داده جغرافیایی فایل(file geodatabase)

پایگاه داده جغرافیایی فایل به عنوان یک پوشه سیستمی ذخیره می شود که حاوی فایل های باینری است که داده های مکانی را ذخیره و مدیریت می کند. در تمام سطوح مجوز ArcGIS و عملکردهای یکسانی در سیستم عامل های ویندوز و یونیکس (Solaris و Linux) موجود است. این نوع دیتابیس ویژژگی های زیر را دارد.

  • دارای چندین فایل جداگانه
  • ذخیره سازی تا 4 گیگ

 

ساخت دیتابیس در ArcGIS

نحوه ساخت پایگاه داده محلی در نسخه های مختلف arcgis کمی متفاوت است. به تازگی esri پشتیبانی از نسخه های desktap را متوقف کرده و اعلام کرده است که قابلیت های جدیدتر را در نسخه pro ارائه می دهد. به همین دلیل در نسخه pro تغییراتی به وجود آمده است. در این پست در مورد هر دو مبحث صحبت خواهیم کرد. 

 

ساخت ژئو دیتابیس در arcgis desktap

برای ساخت پایگاه داده جغرافیایی باید از بخش catalog این نرم افزار استفاده کنید. مانند تصویر زیر بر روی یکی از پوشه های سیستمی خود کلیک راست کنید و از مسیر زیر یک ژئودیتابیس از نوع فایل بسازید. برای این کار از تصویر زیر کمک بگیرید.

new > file geodatabase

ساخت دیتابیس در arc map

 

مدیریت پایگاه داده در آرک مپ

ساخت دیتابیس در arcmap به همین سادگی می باشد. اما برای استفاده از آن باید چند نکته مهم دیگر را هم بدانید، از جمله نحوه مدیریت داده ها در ژئودیتابیس. برای این کار شما می توانید چندین دسته را در یک پایگاه داده ایجاد کنید. فرض کنید اطلاعات شما از 3 نوع نقطه، خط و چندضلعی می باشد، در این حالت شما می توانید 3 دسته بندی را ایجاد کنید که هر دسته اطلاعات مرتبط را ذخیره کند. به طور مثال یک دسته نقاط، دسته دیگر خطوط و دسته آخر چند ضلعی های شما را ذخیره کند.

برای این کار روی دیتابیس ساخته شده کلیک راست کنید و از مسیر زیر یک دسته داده بسازید:

new > feature dataset

ساخت پایگاه داده در arcmap

در پنجره اول یک نام برای دیتاست (به طور مثال point) و در پنجره دوم سیستم تصویر را انتخاب کنید (ترجیحا utm). در پنجره های بعدی روی next کلیک کنید. حال برای ساخت شیپ فایل در این دسته داده کافی است، بر روی آن کلیک راست کنید و از مسیر زیر یک شیپ فایل از نوع مورد نظر بسازید.

new > feature class

آموزش دیتایس در arcmap

 

در پنجره های بعدی کافی است تا نام و سیستم تصویر شیپ فایل مورد نظر را بسازید. این شیپ فایل در دسته داده مورد نظر ساخته می شود.

 

ساخت دیتابیس در arcgis pro

به زودی تکمیل می شود.

سایر مطالب ناشر
آموزش باز کردن تصویر ماهواره ای در گوگل ارث انجین + فیلم آموزشی
آموزش باز کردن تصویر ماهواره ای در گوگل ارث انجین … باز کردن تصویر ماهواره ای جزو اولین اقدامات در ارث انجین است که در این …
آموزش درونیابی idw+ آموزش در arc map
آموزش درونیابی idw+ آموزش در arc map بعد از بررسی درونیابی های کریجینگ و اسپلاین حال نوبت آن است که در یک …
آموزش رایگان درونیابی اسپلاین در جی ای اس + فیلم آمورشی
آموزش رایگان درونیابی اسپلاین در جی ای اس + فیلم … در ادامه معرفی و آموزش درونیابی در جی ای اس در این قسمت به برسی …
لیر استک تصاویر لندست و سنتینل در انوی + فیلم آموزشی
لیر استک تصاویر لندست و سنتینل در انوی + فیلم … شروع انجام پردازش های کاربردی در گرو کار با الگوریتم لیر استک می باشد. در …
ارتباط با ناشر

mohammad ahmadian

mohammad ahmadian

وضعیت در سایت: دانشجو

کامنت ها
Co

تعداد کل کامنت ها: 2
Us
arya ahmedy 1402-1-13
دستورالعمل ها را کاملاً آموزش دادید
Us
arya ahmedy 1402-1-13
بسیار مفید

GeoRS.ir


خلاصه ای از GeoRS

هدف ما آموزش رایگان مباحث سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی است. در این زمینه قابلیت هایی را فراهم کرده ایم تا به ساده ترین روش مباحث را یاد بگیرید و در نهایت سطح خود را در آزمون ها بسنجید.

آموزش و آزمون رایگان هدیه بگیر

در شبکه اینستاگرام ما هر روز با پاسخگویی صحیح به سوالات آزمون و آموزش رایگان هدیه بگیرید.

دوره های رایگان GeoRS

با کلیک بر روی هر بخش آموزش ریگان آن را دریافت کنید. تمامی آموزش ها به صورت انلاین پخش می شوند

با خیال راحت خرید کن