آموزش زمین مرجع کردن در qgis + فیلم آموزشی

آموزش زمین مرجع کردن در qgis + فیلم آموزشی

در این آموزش می توانید نحوه رمین مرجع کردن در نرم افزار qgis را مشاهده کنید. در این آموزش از نقشه زمین شناسی زمین مرجع نشده بندان استفاده شده است
نویسنده: mohammad ahmadian
تعداد بازدید: 710
انتشار: 1401-4-21

زمین مرجع کردن در qgis

پیش تر نحوه زمین مرجع کردن در arc map را بررسی کرده بودیم. در این آموزش قصد داریم در مورد ژئورفرنس کردن نقشه زمین شناسی در qgis صحبت کنیم. این آموزش برداشته شده از آموزش رایگان کوانتوم جی ای اس می باشد.

زمین مرجع کردن در qgis

 

ژئورفرنس کردن چیست ؟

فرایند ژئورفرنس کردن به اختصاص مختصات جغرافیایی صحیح به پیکسل های یک تصویر فاقد مختصات جغرافیایی گفته می شود. به طور خلاصه می توان گفت در این فرایند پیکسل های یک تصویر (عموما با فرمت jpg یا pdf ) به تصویر قابل پردازش ( عموما با فرمت tiff ) تبدیل می شوند. در حالت اول تصویر غیر قابل پردازش بوده و نمی توان آن را همزمان با تصاویر یا داده های دیگر باز کرد. اما در حالت دوم داده برای نرم افزار های مکانی قابل پردازش می شود.

برای انجام این پردازش در نرم افزار کوانتوم جی ای اس می توانید از گام های زیر پیروی کنید.

 

ابزار ژئورفرنس کردن در qgis

به این منظور از ابزار Georeferencer GDAL استفاده می شود. این ابزار همراه با نصب ابزار کوانتوم جی ای اس نصب می  شود، اما در صورتی که موفق به پیدا کردن این پلاگین (در مراحل بعدی) نشدید از مسیر زیر آن را نصب کنید:

Plugins ‣ Manage and Install Plugins 

 

ورود به محیط ژئورفرنس کردن در کیو جی ای اس

برای انجام این پردازش محیط جداگانه ای تعبیه شده است که می تواند کار شما را راحت تر کند. این محیط در مسیر زیر قرار گرفته است:

raster ‣ georeferencer

georeferencing در qgis

 

باز کردن نقشه زمین مرجع نشده

در باکس باز شده ابزاری قرار گرفته است که با استفاده از آن می توانید نقشه های مورد نیاز خود را به محیط qgis اضافه کنید. دقت کنید، نقشه ای را اضافه کنید که می خواهید ژئورفرنس شود. برای باز کردن نقشه از تصویر زیر و ابزار open raster قرار گرفته در هدر باکس باز شده، استفاده کنید. سپس نقشه مورد نظر را از پیدا کرده و آن را اضافه کنید.

باز کردن نقشه ژئورفرنس نشده در کوانتوم جی ای اس

 

تعیین نقاط کنترلی

در بیشتر نقشه های موجود حداقل چهار نقطه به عنوان نقاط کنترلی، آورده می شود. با استفاده از این نقاط که نقاط کنترلی نامیده می شوند، می توان نقشه را زمین مرجع کرد. در بخش هدر ابزار add point قرار گرفته است (بر اساس شکل زیر)، این ابزار را انتخاب کنید.

نقاط کنترلی در کوانتوم جی ای اس

 

بعد از انتخاب این ابزار به گوشه ی بالا سمت چپ نقشه زوم کنید. با کلیک روی این گوشه باکس زیر برای شما فعال خواهد شد. این باکس را همانند تصویر پر کنید. دقت کنید قبل از وارد کردن نقاط کنترلی سیستم تصویر ار با استفاده از ابزار CRS بر روی سیستم تصویر UTM و زون منطقه تنظیم کنید.

کواننتوم GIS

این کار را برای چهار گوشه دیگر انجام دهید. به این منظور بعد از تکمیل کردن هر گوشه بر روی گوشه دیگه زوم کرده، کلیک کنید و مختصات جغرافیایی مر بوط به آن نقطه را وارد کنید.

 

شروع زمین مرجع کردن

بعد از تعریف نقاط کنترلی، دیگر نیازی به انجام کار خاصی نیست. همانند تصویر زیر می توانید با استفاده از ابزار start georeferencing که در سرربرگ صفحه قرار دارد، عمل ژئورفرنس کردن نقشه زمین شناسی را انجام دهید.

ارجاع زمینی در qgis

در نهایت فایلی با فرمت tiff در مسیر درخواست شده شما ذخیره می شود.

 

سایر مطالب ناشر
آموزش درونیابی idw+ آموزش در arc map
آموزش درونیابی idw+ آموزش در arc map بعد از بررسی درونیابی های کریجینگ و اسپلاین حال نوبت آن است که در یک …
دیتابیس در gis | آموزش کار با پایگاه داده
دیتابیس در gis | آموزش کار با پایگاه داده دیتابیس در نرم افزار arc gis یکی از مهمترین بخش ها برای مدیریت پروژه های …
طبقه بندی نظارت شده در گوگل ارث انجین + راهنمای تصویری
طبقه بندی نظارت شده در گوگل ارث انجین + راهنمای … طبقه بندی نظارت شده که یکی از اصلی ترین پردازش های حوضه سنجش از دور …
آموزش باز کردن تصویر ماهواره ای در گوگل ارث انجین + فیلم آموزشی
آموزش باز کردن تصویر ماهواره ای در گوگل ارث انجین … باز کردن تصویر ماهواره ای جزو اولین اقدامات در ارث انجین است که در این …
ارتباط با ناشر

mohammad ahmadian

mohammad ahmadian

وضعیت در سایت: دانشجو

کامنت ها
Co

تعداد کل کامنت ها: 0

GeoRS.ir


خلاصه ای از GeoRS

هدف ما آموزش رایگان مباحث سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی است. در این زمینه قابلیت هایی را فراهم کرده ایم تا به ساده ترین روش مباحث را یاد بگیرید و در نهایت سطح خود را در آزمون ها بسنجید.

آموزش و آزمون رایگان هدیه بگیر

در شبکه اینستاگرام ما هر روز با پاسخگویی صحیح به سوالات آزمون و آموزش رایگان هدیه بگیرید.

دوره های رایگان GeoRS

با کلیک بر روی هر بخش آموزش ریگان آن را دریافت کنید. تمامی آموزش ها به صورت انلاین پخش می شوند

با خیال راحت خرید کن