آموزش رایگان درونیابی اسپلاین در جی ای اس + فیلم آمورشی

آموزش رایگان درونیابی اسپلاین در جی ای اس + فیلم آمورشی

در ادامه معرفی و آموزش درونیابی در جی ای اس در این قسمت به برسی و معرفی درونیابی spline پرداخته ایم. برای درک بهتر از پروژه نقاط ارتفاعی استفاده شد.
نویسنده: mohammad ahmadian
تعداد بازدید: 630
انتشار: 1401-11-20

درونیابی در جی ای اس

یکی از الگوریتم  های پیشرفته ای که در نرم افزار gis وجود دارد، الگوریتم های درونیابی هستند. فرض بگیرید چند نقطه (point) دارید که نشان دهنده ی میزان بارش در نقاطی از سطح زمین هستند. برای به دست آورد میزان بارش در اطراف نقاط موجود می توانید از درونیابی استفاده کنید. در واقع اگر بخواهیم تعریفی برای درونیابی ارائه دهیم، می توانیم بگوییم که درونیابی تعیین مقادیر نقاط نامشخص بر اساس نقاط مشخص می باشد.

 

پست های مشابه

آموزش درونیابی spline

 

درونیابی اسسپلاین (spline)

در درونیابی اسپلاین مانند سایر انواع درونیابی ها باید به یک نکته توجه کرد. عموما در هنگام استفاده از درونیابی ها باید از متغیر های پیوسته استفاده کرد. به این معنی که روند تغییر متغیر ها در یک مسیر خاص دارای پیوستگی بوده و تغییرات شدید نشان ندهد. مثلا برای تهیه نقشه شیب از درونیابی می توان استفاده کرد اما برای تهیه نقشه های سنگ شناسی یا زمین شناسی نمی توان از درونیابی spline استفاده نمود. چراکه نقشه های سنگ شناسی در یک مسیر خاص می تواند تغییرات شدید داشته باشد به طور مثال جنس سنگ ها در فاصله یک متر کاملا تغییر کند. اما برای شیب می توان انتظار داشت که ارتفاع در نقطه ای نامشخص بین دو نقطه مشخص، میانگین آن دو نقطه باشد.

 

درونیابی اسپلاین چگونه کار میکند

Spline مقادیر را با استفاده از یک تابع ریاضی تخمین می زند که انحنای کلی سطح را به حداقل می رساند و در نتیجه سطح صافی ایجاد می کند که دقیقاً از نقاط ورودی عبور می کند. این روش برای سطوح با تغییرات ملایم، مانند ارتفاع، ارتفاع سطح آب، یا غلظت آلودگی، بهترین ابزار است. در واقع یک روش منظم شده است که یک سطح صاف و به تدریج در حال تغییر با مقادیری که ممکن است خارج از محدوده داده های نمونه قرار داشته باشد ایجاد می کند. این تابع مشتق اول (شیب)، مشتق دوم (نرخ تغییر در شیب)، و مشتق سوم (نرخ تغییر در مشتق دوم) را در محاسبات کمینه سازی خود گنجانده است.

درونیابی spline

درونیابی اسپلاین در gis

به کارگیری درونیابی اسپلاین در arc map بسیار ساده می باشد. برای این کار کافی است که از گام های ذکر شده پیروی کنید. برای شروع ابتدا نقاط مشخص خود را وارد نرم افزار arc map کنید. در این مثال ما از نقاط ارتفاع استفاده کرده ایم. نقاط وارد شده به نرم افزار را از تصویر زیر می توانید مشاهده کنید.

spline

 

سپس از طریق پنجره جستجو عبارت spline را سرچ کرده و ابزار spline (spetial analyst) را باز کنید در گام بعدی بر اساس تصویر زیر شیپ فایل نقاط ارتفاعی را وارد کرده سپس گزینه z value field را روی ستون ارتفاع قرار داده و بر روی ok کلیک کنید.

spline در gis

 

در نهایت نقشه خروجی مانند نقشه زیر برای شما ایجاد می شود.

آموزش درونیابی اسپلاین در جی ای اس

سایر مطالب ناشر
آموزش زمین مرجع کردن در qgis + فیلم آموزشی
آموزش زمین مرجع کردن در qgis + فیلم آموزشی در این آموزش می توانید نحوه رمین مرجع کردن در نرم افزار qgis را مشاهده …
کتابخانه های طیفی در نرم افزار envi | معرفی انواع آن ها
کتابخانه های طیفی در نرم افزار envi | معرفی انواع … کتابخانه های طیفی نقش بسیار پر رنگی در تحلیل های پیشرفته دارند که در این …
نگاهی به پیشرفت باندهای ماهواره لندست | از لندست 1 تا 9
نگاهی به پیشرفت باندهای ماهواره لندست | از لندست 1 … در این مقاله می توانید باندهای ماهواره لندست 1 تا 9 را مشاهده کنید. اطلاعات …
ارتباط با ناشر

mohammad ahmadian

mohammad ahmadian

وضعیت در سایت: دانشجو

کامنت ها
Co

تعداد کل کامنت ها: 1
Us
arya ahmedy 1402-1-13
بسیار مفید

GeoRS.ir


خلاصه ای از GeoRS

هدف ما آموزش رایگان مباحث سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی است. در این زمینه قابلیت هایی را فراهم کرده ایم تا به ساده ترین روش مباحث را یاد بگیرید و در نهایت سطح خود را در آزمون ها بسنجید.

آموزش و آزمون رایگان هدیه بگیر

در شبکه اینستاگرام ما هر روز با پاسخگویی صحیح به سوالات آزمون و آموزش رایگان هدیه بگیرید.

دوره های رایگان GeoRS

با کلیک بر روی هر بخش آموزش ریگان آن را دریافت کنید. تمامی آموزش ها به صورت انلاین پخش می شوند

با خیال راحت خرید کن