آموزش درونیابی idw+ آموزش در arc map

آموزش درونیابی idw+ آموزش در arc map

بعد از بررسی درونیابی های کریجینگ و اسپلاین حال نوبت آن است که در یک آموزش جامع به بررسی درونیابی idw بپردازیم.
نویسنده: mohammad ahmadian
تعداد بازدید: 584
انتشار: 1401-11-26

درونیابی چیست ؟

اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه ای درونیابی و چیسیتی آن را بیان کنیم می توانییم بگوییم که کار درونیابی ایجاد یک سطح پیوسطه با استفاده از چند نقطه مشخص می باشد. این جمله به این معنی است که ما با استفاده از نقاطی که مقادیر یک متغیر پیوسته را نشان می دهند. سطح را ایجاد می کنیم مقادیر متغیر را در اطراف این نقاط تخمین می زند. در واقع درونیابی یافتن یا تخمین مقادیر یک متغییر در نقاط نامشخص با استفاده از نقاط  مشخص می باشد.

پست های مشابه

 

درونیابی در جی ای اس

نرم افزار های جی ای اس مانند arc map و یا arc gis pro الگوریتم ها یا ابزار هایی را اختیار کاربر قرار می دهند که می توان با استفاده از آن ها به سادگی درونیاابی را بر رئی داده ها اعمال کرد. از جمله این الگوریتم های می تان به درونیابیی kriging، اسپلاین و IDW اشاره کرد. همه ی این ابزار ها نیاز به نقاطی دارند که مقادیر یک متغیر پیوسته را نشان دهد. مثلا سطح آب های زیر زمینی می تواند یک متغییر پیوسته باشد. به این معنی که سطح آب زیر زمینی در میان دو نقطه با مقدار مشخص می تاند میانگین آن دو نقطه باشد. در تصویر زیر می توانید نقاط مشخص و خروجی درونیابی را مشاهده کنید.

درونیابی در جی ای اس

 

درونیابی IDW در جی ای اس

نرم افزار gis به سادگی الگوریتم های درونیابی را در اختیار کاربر قرار می دهد. برای استفاده ار الگوریتم IDW از گام های زیر استفاده کنید. در ابندا باید شیپ فایل نقطه ای که مشخص کننده ی نقاط معلوم هستند را وارد نرم افزار کنید. در تصویر زیر می توانید نمونه ای از این نقاط را مشاهده کنید. در این نمونه ما از نقاطی که مشخص کننده سطح آب زیر زمینی در چند چاه هستند را مشاهده کنید.

درونیابی IDW

 

بعد از باز کردن درونیابی idw پنجره ای مانند تصویر زیر برای شما فعال خواهد شد. همانطور که در تصویر می بینید گزینه z value را روی فیلد مربوط به ارتفاع یا متغییر پیوسته مربوط به شیپ فایلتان را وارد کنید. گزینه output cell size نیز دقت مکانی یا رزولوشن تصویر خروجی را تعین خواهد کرد. در آخر با کلیک بر روی ok تصویری مشابه تصویر را مشاهده خواهید کرد که همان درونیابی انجام شده می باشد.

درونیابی آی در دبلیو در gis

سایر مطالب ناشر
آموزش رایگان درونیابی اسپلاین در جی ای اس + فیلم آمورشی
آموزش رایگان درونیابی اسپلاین در جی ای اس + فیلم … در ادامه معرفی و آموزش درونیابی در جی ای اس در این قسمت به برسی …
دیتابیس در gis | آموزش کار با پایگاه داده
دیتابیس در gis | آموزش کار با پایگاه داده دیتابیس در نرم افزار arc gis یکی از مهمترین بخش ها برای مدیریت پروژه های …
نگاهی به پیشرفت باندهای ماهواره لندست | از لندست 1 تا 9
نگاهی به پیشرفت باندهای ماهواره لندست | از لندست 1 … در این مقاله می توانید باندهای ماهواره لندست 1 تا 9 را مشاهده کنید. اطلاعات …
لیر استک تصاویر لندست و سنتینل در انوی + فیلم آموزشی
لیر استک تصاویر لندست و سنتینل در انوی + فیلم … شروع انجام پردازش های کاربردی در گرو کار با الگوریتم لیر استک می باشد. در …
ارتباط با ناشر

mohammad ahmadian

mohammad ahmadian

وضعیت در سایت: دانشجو

کامنت ها
Co

تعداد کل کامنت ها: 1
Us
arya ahmedy 1402-1-13
شما در اینجا به نکات عالی اشاره کردید

GeoRS.ir


خلاصه ای از GeoRS

هدف ما آموزش رایگان مباحث سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی است. در این زمینه قابلیت هایی را فراهم کرده ایم تا به ساده ترین روش مباحث را یاد بگیرید و در نهایت سطح خود را در آزمون ها بسنجید.

آموزش و آزمون رایگان هدیه بگیر

در شبکه اینستاگرام ما هر روز با پاسخگویی صحیح به سوالات آزمون و آموزش رایگان هدیه بگیرید.

دوره های رایگان GeoRS

با کلیک بر روی هر بخش آموزش ریگان آن را دریافت کنید. تمامی آموزش ها به صورت انلاین پخش می شوند

با خیال راحت خرید کن