آموزش درونیابی کریجینگ در gis +فیلم آموزشی

آموزش درونیابی کریجینگ در gis +فیلم آموزشی

یکی دیگز از انواع درونیابی در جی ای اس، درونیابی کریجینگ است که در موارد متععدی استفاده می شود. در این پست این الگوریتم را بررسی کرده ایم.
نویسنده: علی
تعداد بازدید: 953
انتشار: 1401-11-22

درونیابی چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از درونیابی ارائه دهیم می توان گفت: تعیین مقادیر برای یک نقطه یا پیکسل نامشخص بر اساس نقاط یا پیکسل های مشخص. برای استفاده از الگوریتم های درونیابی در جی ای اس شما نیاز به تعدادی نقطه با مقادیر مشخص از یک متغیر پیوسته نیاز دارید که هر چه تعداد نقاط مشخص بیشتر باشد دقت خروجی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. این تعریف شاید کمی گیج کننده باشد، اما در ادامه این مقاله می توانید به درک کاملی از آنچه که در درونیابی اتفاق می افتد برسید. این مقاله برگرفته از دوره آموزش جی ای اس می باشد.

 

پست های مشابه

 

درونیابی در جی ای اس

با یک مثال ساده می توان به درک چگونگی عملکرد درونیابی در gis رسید. فرض بگیرید شما مقادیر بارش در یک روز را برای دو نقطه اندازه گیری کرده اید. حال قصد دارید که میزان بارش در نقطه ای (نقطه نامشخص) بین دو نقطه اندازه گیری شده (نقاط نامشخص) را تعیین کنید. با توجه به اینکه میزان بارش یک متغییر پیوسته است، به این معنی که می توان انتظار داشت میزان بارش در نقطه نامشخص میانگینی از میزان بارش در نقاط مشخص باشد، می توانید از درونیابی استفاده کنید.

درونیابی در جی  ای اس

 

درونیابی کریجینگ در جی ای اس

در یک تعریف علمی تر می توان گفت که کریجینگ فرض را بر این می گیرد که فاصله یا جهت بین نقاط مشخصی که توسط کاربر معرفی شده اند منعکس کننده یک همبستگی مکانی است که می تواند برای توضیح تغییرات در سطح استفاده شود. ابزار Kriging یک تابع ریاضی را به تعداد مشخصی از نقاط، یا همه نقاط در یک شعاع مشخص، برای تعیین مقدار خروجی برای هر نقطه، متناسب می‌کند. نرم افزار جی ای اس با به کارگیری الگوریتم کریجینگ می تواند عملیات درونیابی را به سادگی برای شما انجام دهد.

برای انجام درونیابی در gis از گام های زیر پیروی کنید.

ابتدا لازم است که داده های خود را وارد نرم افزار جی ای اس کنید. در این مثال ما مقادیر بارش را برای تعدادی نقطه مشخص کرده ایم و قصد داریم که مقادیر بارش مقادیر سایر نقاطی که اطلاعی از میزان بارش در آن نداریم را حدث بزنیم. در تصویر زیر می توانید داده های اضافه شده به نرم افزار gis را مشاهده کنید.

آموزش درونیابی کریجینگ در جی ای اس

 

سپس در قسمت جستجو نرم افزار عبارت kriging را وارد کنید. با انتخاب ابزار بر اساس تصویر زیر در  پنجره باز شده فیلد input را روی فیلد مربوط به مقادیر نمونه ها قرار دهید. در همین پنجره فیلد output cell size مربوط به دقت خروجی شما خواهد بود.

درونیابی kriging

 

در نهایت با کلیک بر روی ok می توانید خروجی مشابه خروجی زیر را مشاهده کنید.

kriging در جی ای اس

سایر مطالب ناشر
آموزش ساخت حساب کاربری در گوگل ارث انجین + فیلم آموزشی
آموزش ساخت حساب کاربری در گوگل ارث انجین + فیلم … بدون داشتن حسب کاربری گوگل ارث انجین امکان استفاده از این سامانه وجود ندارد. در …
نگاهی جامع به شاخص نرمال‌شده تفاوت پوشش گیاهی (NDVI)
نگاهی جامع به شاخص نرمال‌شده تفاوت پوشش گیاهی (NDVI) شاخص ndvi مهمترین و پرکاربرد ترین شاخص سنجش از دور برای بارزسازی پوشش گیاهی است …
آموزش نصب نرم افزار arcgis pro + لینک دانلود جدیدترین نسخه
آموزش نصب نرم افزار arcgis pro + لینک دانلود جدیدترین … نرم افزار arcgis pro جدیدترین نرم افزار سری arcgis می باشد که توسط esri منتشر …
ارتباط با ناشر

علی

علی

وضعیت در سایت: دانشجو

کامنت ها
Co

تعداد کل کامنت ها: 1
Us
arya ahmedy 1402-2-12
نحوه بیان ایده های این موضوع فوق العاده بود

GeoRS.ir


خلاصه ای از GeoRS

هدف ما آموزش رایگان مباحث سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی است. در این زمینه قابلیت هایی را فراهم کرده ایم تا به ساده ترین روش مباحث را یاد بگیرید و در نهایت سطح خود را در آزمون ها بسنجید.

آموزش و آزمون رایگان هدیه بگیر

در شبکه اینستاگرام ما هر روز با پاسخگویی صحیح به سوالات آزمون و آموزش رایگان هدیه بگیرید.

دوره های رایگان GeoRS

با کلیک بر روی هر بخش آموزش ریگان آن را دریافت کنید. تمامی آموزش ها به صورت انلاین پخش می شوند

با خیال راحت خرید کن