دیتابیس در arcgis pro، برسی کامل و کاربردها + فیلم آموزشی

دیتابیس در arcgis pro، برسی کامل و کاربردها + فیلم آموزشی

اگر بگوییتم که کارکرد نرم افزار جی ای اس پرو بر اساس دیتابیس و استفاده صحیح از آن نوشته شده قطعا اشتباه نیست. در این پست دیتابیس ها بررسی شده است
نویسنده: admin
تعداد بازدید: 1199
انتشار: 1401-11-2

دیتابیس در آرک جی ای اس پرو

بعد از اینکه esri، شرکت سازنده سری نرم افزار های arcgis اعلام کرد که بعد از نسخه 10.8 نرم افزار arcmap دیگر از این نرم افزار ها پشتیبانی نمی کند و قرار است بر روی نرم افزار arcgis pro تمرکز کند، استفاده از این نرم افزار ها بسیار بیشتر شده است. این نرم افزار تفاوت های اساسی با نرم افزار های قبلی که اسری تولید می کند دارد. یکی از این تفاوت ها در بخش دیتابیس یا همان پایگاه داده اتفاق افتاده است. در این پست قصد داریم نحوه استفاده از پایگاه داده در arc gis pro  را  بررسی کنیم.

 

پست های مشابه :

 

سرفصل های این پست:
  1. arc gis pro

  2. پایگاه داده در آرک جی ای اس پرو

  3. آموزش کار با پایگاه داده در جی ای اس پرو

 

نرم افزار arc gis pro

این نرم افزار با دارا بودن تمام قابلیت های نرم افزار قبلی شرکت اسری، سعی کرده است تا با یکپارچه سازی نرم افزار های arc map، arc catalog و سایر نرم افزار ها، به کاربران در پردازش داده های خود کمک کند. حالا اسری با استفاده از نرم افزار arc gis pro قابلیت استفاده همزمان داده های دو بعدی و سه بعدی را کنار هم گرد آورده است. این یعنی شما می تواند در کنار داده های دو بعدی خود به خلق و یا فراخوانی داده های سه بعدی مانند خانه ها، درخت ها و سایر اشکال و علائم بپردازید.

پایگاه داده جی ای اس پرو

 

پایگاه داده در آرک جی ای اس پرو

در یک تعریف ساده می توان گفت، دیتابیس ها محل ذخیره سازی داده های شما هستند. سری با استفاده از تعریف و ساخت یک دیتابیس برای هر پروژه این امکان را فراهم ساخت است تا تمام داده های هر پروژه در یک دیتابیس ذخیره شود. به این شکل داده های شما به سادگی در دسترس خواهند بود و از گمراهی شما جلوگیری می کند. 

می توانید داده ها را دسته بندی کنید، ذخیره کنید، حذف کنید و یا در موارد لزوم آن ها را در محل های دیگر ذخیره کنید. تمام این قابلیت ها به اضافه قابلیت های دیگر که در ادامه بررسی می شود، می تواند شما را مجاب به استفاده از دیتابیس ها کند. هر چند عدم استتفاده از دیتابیس در arc gis pro کار را برای شما دشوار خواهد کرد.

 

آموزش کار با دیتابیس در gis pro

بر عکس نرم افزار arc map، نرم افزار arc gis pro برای هر پروژه یک دیتابیس مخصوص به آن را برای شما ایجاد می کد. این می تواند کار شما را بسیار راحت کند. در هنگام استفاده از الگوریتم های موجود در این نرم افزار، آرک جی ای اس پرو محل ذخیره داده های شما را به طور پیشفرض بر روی دیتابیس پروژه مربوطه قرار می دهد. این کار می تواند شما را در مسیر راحتتری نسبت به نرم افزار های قبلی قرار دهد. برای یادگیری نحوه کار با دیتابیس ها از  مراحل زیر پیروی کنید.

 

پایگاه داده در arcgis pro

همانطور که پیشتر عنوان شد، این نرم افزار به ازای هر پروژه یک دیتابیس برای شما می سازد. با ورود به بخش کاتالوگ نرم افزار در بخش database می توانید دیتابیس مربوطه را مشاهده کنید. این دیتابیس بعد از ایجاد پروژه خالی خواهد بود. شما می توانید تمام داداه های خود را در داخل این پایگاه داده ذخیره و کاوش کنید. برای یافتن آن مانند تصویر زیر عمل کنید.

دیتابیس gispro

 

با کلیک راست بر روی این دیتابیسو باز کردن گزینه new دو گزینه مهم برای شما نمایش داده می شود. اولین گزینه feature dataset می باشد. با استفاده از این گزینه می توانید در درون دیتابیس دسته داده هایی برای پروژه خود ایجاد کنید. به طور مثال می توانید یک دسته داده بسازید تا تمام داده های نقطه ای را در آن ذخیره کنید. بر روی feature dataset کلیک کنید.

پایگاه داده gis pro

 

شما قادر خواهید بود تا چندین دسته داده در هر دیتابیس ایجاد کنید. بر اساس تصویر زیر یک دسته داده بسازید. حال برای تکمیل ساخت آن مانند تصویر زیر گزینه های مختلف را پر کنید. و بر روی run کلیک کنید.

آموزش آؤک جی ای اس پرو

 

با مراجه به دیتابیس خود می بینید که یک دیتاست برای شما ساخته شده است. حال با کلیک راست بر روی دیتاست ساخته شده می توانید اقدام به ساخت شیپ فایل و سایر داده ها بکنید. برای این کار بعد از کلیک راست گزینه feature class را انتخاب کنید. در بخش name، نام شیپ فایل و در بخش feature class type نوع شیپ فایل را انتخاب کنید. د راین نمونه از نوع point استفاده شده است. در نهایت بر روی finish کلیک کنید تا شیپ فایل مورد نظر در داخل دیتاست ساخته شده ایجاد  شود.

دیتابیس در arcgis pro

 

ساخت و اتصال به سایر دیتابیس ها در آرک جی ای اس پرو

درحال تکمیل ...

سایر مطالب ناشر
آموزش محاسبه مساحت و محیط در gis
آموزش محاسبه مساحت و محیط در gis با توجه به اینکه نرم افزار arc gis یک نرم افزار مختصات پایه است، محاسبه …
سنجش از دور چیست؟ | مقدمه ای بر سنجش از دور
سنجش از دور چیست؟ | مقدمه ای بر سنجش از … در این پست اطلاعات کاملی در مورد سنجنده ها، و ویژگی های آن ها آورده …
SearchCursor در ArcGIS pro
SearchCursor در ArcGIS pro این تابع یکی از مهمترین تابع های arcpy می باشد که در این مقاله بررسی …
شاخص آب تفاضلی نرمال شده | NDWI چیست ؟
شاخص آب تفاضلی نرمال شده | NDWI چیست ؟ شاخص آب تفاضلی نرمال شده یا ndwi یکی از شاخص های مهم سنجش از دور …
ارتباط با ناشر

admin

admin

وضعیت در سایت: مدرس

کامنت ها
Co

تعداد کل کامنت ها: 1
Us
rahmati 1401-11-4
بسیار عالی

GeoRS.ir


خلاصه ای از GeoRS

هدف ما آموزش رایگان مباحث سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی است. در این زمینه قابلیت هایی را فراهم کرده ایم تا به ساده ترین روش مباحث را یاد بگیرید و در نهایت سطح خود را در آزمون ها بسنجید.

آموزش و آزمون رایگان هدیه بگیر

در شبکه اینستاگرام ما هر روز با پاسخگویی صحیح به سوالات آزمون و آموزش رایگان هدیه بگیرید.

دوره های رایگان GeoRS

با کلیک بر روی هر بخش آموزش ریگان آن را دریافت کنید. تمامی آموزش ها به صورت انلاین پخش می شوند

با خیال راحت خرید کن