آموزش ابزار union در نرم افزار arc gis

آموزش ابزار union در نرم افزار arc gis

یکی از ابزار های مجموعه geoprocessing در نرم افزار آرک جی ای اس، union است که برای ادغام لایه ها استفاده شده و در این پست بررسی می شود.
نویسنده: دکتر حمید رضا سعیدی
تعداد بازدید: 1390
انتشار: 1401-12-2

ابزار های geoprocessing در arc map

اگر به قسمت هدر نرم افزار arc map نگاه کنید، قسمتی با عنوان geoprocessing یا بخش مجموعه ابزار های زمین پردازش را مشاهده می کنید. در این بخش چندین ابزار بسیار جذاب قرار گرفته است که با هم در این پست نگاهی به ابزار union خواهیم کرد. این ابزار ها عموما برای انجام پردازش ها ساده مانند ادغام، برش و یا حذف مرز در شیپ فایل ها استفاده می شوند . این ابزار با این که بسیار ساده اند، در بیشتر پروژه ها پر کاربرد های فراوانی دارند.

 

پست های مشابه

 

union چیست ؟

در GIS، ابزار union یک پردازش تحلیلی است که در آن ویژگی‌های دو یا چند لایه (شیپ فایل) در یک لایه جدید ترکیب می‌شوند. ویژگی اصلی این ابزار این است که لایه ی خروجی شامل اطلاعات تمام لایه‌های ادغام شده می‌شود، به این معنی که تمام داده های موجود در جدول توصیفی لایه های قبلی در لایه جدید نیز قابل مشاهده خواهد بود.

از دیگر نکاتی که هنگام استفاده از این ابزار باید به آن دقت کنید این است که این ابزار صرفا از داده های وکتوری پشتیبانی می کند. همانطور که می دانید در نرم افزار arc map داده های وکتوری شامل داده های کاویریج و شیپ فایل ها می شود. بنابراین این ابزار توانایی پردازش داده های رستری مانند تصویر ماهواره ای را ندارد. این نکته شامل سایر ابزار های مجموعه geoprocessing نیز می شود. در تصویر زیر نحوه عملکرد ابزار یونیون را مشاهده می کنید.

ابزار union در جی ای اس

 

ابزار union در gis

همانطور که پیشتر گفته شد این ابزار در بخش  goeprocessing نرم افزار arc map قرار گرفته است اما برای استفاده از این ابزار ابتدا باید داده ها خود را وارد نرم افزار کنید. مانند تصویر داده های خود را وارد محیط arc gis کنید.

آموزش union

 

حال بر اساس تصویر زیر می توانید ابزار union را فعال کرده و هر فیلد را بر اساس راهنمای زیر پر کنید. در این مثال ما از دو لایه که نشانگر دو واحد سنگی از یک نقشه زمین شناسی هستند استفاده کرده ایم.

آموزش union در جی ای اس

 

در نهایت با کلیک بر روی ok می توانید مانند تصویر زیر خروجی خود را مشاهده کنید.

یونیود در جی ای اس

 

سایر مطالب ناشر
آموزش جعبه ابزار effects در arc map
آموزش جعبه ابزار effects در arc map در این پست می توانید نحوه استفاده از جعبه ابزار effects در نرم افزار arc …
ارتباط با ناشر

دکتر حمید رضا سعیدی

دکتر حمید رضا سعیدی

وضعیت در سایت: مدرس

کامنت ها
Co

تعداد کل کامنت ها: 2
Us
arya ahmedy 1402-1-13
شما توجه زیادی به جزئیات نشان می دهید
Us
arya ahmedy 1402-1-13
شما درک این موضوع را آسان کردید.

GeoRS.ir


خلاصه ای از GeoRS

هدف ما آموزش رایگان مباحث سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی است. در این زمینه قابلیت هایی را فراهم کرده ایم تا به ساده ترین روش مباحث را یاد بگیرید و در نهایت سطح خود را در آزمون ها بسنجید.

آموزش و آزمون رایگان هدیه بگیر

در شبکه اینستاگرام ما هر روز با پاسخگویی صحیح به سوالات آزمون و آموزش رایگان هدیه بگیرید.

دوره های رایگان GeoRS

با کلیک بر روی هر بخش آموزش ریگان آن را دریافت کنید. تمامی آموزش ها به صورت انلاین پخش می شوند

با خیال راحت خرید کن